کد مطلب:113812 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:76

استخراج واقعیت های موجود در پدیده....











پس از انتخاب یك پدیده، حال باید در درون آن به كنكاش و بررسی و تفكر پرداخت و بسوی رازهای نهفته در دل هر ذره، حركت فكری، معنوی نمود و در درون آن سفر كرد و به سیر و سیاحت معنوی پرداخت.

[صفحه 89]

كه در درون اتم

یك ذره

یك پدیده ی حیاتی چون گل، چون ابر، چون مورچه و ملخ، چون یك پرنده ی زیبا و رنگارنگ، چه واقعیت هائی وجود دارند؟

و چگونه باید به ارزیابی و استخراج و شناخت آنها پرداخت؟

امام علی (علیه السلام) در برخی از خطبه ها پس از انتخاب یك پدیده ی حیاتی با فكر نورانی و ملكوتی خویش، واقعیت های نهفته در آن را با فصاحت و بلاغت وحی گونه اش به بشریت تشنه ی حقیقت می شناساند و جوانب گوناگون یك پدیده را استخراج می كند.

و آنگاه فطرت و عقول بشری را به حركت و تلاش وامیدارد كه:

آیا این واقعیت ها را می شود نادیده گرفت و انكار كرد؟

آیا در برابر اینهمه از واقعیت های شگفت می توان ساكت بود؟

آیا عقل و فطرت سالم انسانی با بررسی واقعیت های موجود، به شناخت حق و واقعیت نائل نمی گردد؟

در این رابطه با طرح چند سئوال وجدان های خفته را بیدار می كند و عظمت و ارزشمند بودن واقعیت ها را به اثبات می رساند و عجز و محدود بودن عقول بشری را مطرح و آنگاه دل ها و مغزها را به خدای آفریننده ی واقعیت های شگفت، رهنمون می گردد كه:

واقعیت نظم، ناظم عاقل و حكیم دارد

و تداوم نظم خدای همیشه بیدار را به اثبات می رساند

و عمومی بودن نظم، عدالت و صفات جمال خدا را اثبات می كند.

امام علی (ع) در خطبه ی 1 -165، با توجه به انواع مخلوقات و در خطبه 9 -163 و 11 با توجه به انسان و زیبائی های آفرینش

[صفحه 90]

و در خطبه 26 -185 و 10 و 11 و 18 و 21 با توجه به انواع پرندگان و موجودات بسیار كوچك طبیعت و آسمان و زمین و مورچه و ملخ.

و در خطبه 19 -186 با توجه به كره ی زمین

و در خطبه 1 -211 با توجه به آب و آغاز آفرینش حیات

ابتداء پدیده های یاد شده را انتخاب،و سپس بهمه ی جوانب شگفتی آفرین آنهانظر می دوزد و واقعیت های زیر را در دل هر موجودی، هر ذره ای استخراج می نماید.

اول- نظم، نظم عمومی، نظم دائمی و انواع نظم

دوم- قانون، قانون عمومی، قانون دائمی و ثابت و انواع قوانین حیاتی

سوم- هماهنگی، هماهنگی عمومی، هماهنگی دائمی و پایدار

چهارم- هدف، هدفداری عمومی، هدفداری دائمی

پنجم- هدایت، هدایت عمومی، هدایت دائمی

امام علی (ع) واقعیت های یاد شده را در دل ذره ذره ی وجود و پدیده های حیاتی استخراج و آنگاه به بررسی و نتیجه گیری نهائی می پردازد و با برهان و عرفان، انسان را به پروردگار اینهمه از واقعیت های شگفت، راهنمائی نموده و دل ها را از عشق الهی سرشار می فرماید.

در بررسی گل، در نگاه به موجودات بسیار كوچك طبیعت،نظم و قانون و هماهنگی و هدفداری و هدایت را مطرح نموده و به اثبات خدای جهان آفرین پرداخته، آنگاه، مغزها و دل های خفته را هشدار می دهد كه:

چرا نمی اندیشند؟

[صفحه 91]

و بدرستی مطالعه نمی كنند؟

و خدا را در همه جا و همه چیز نمی نگرند؟

امام علی (علیه السلام) در خطبه ی 165 به انواع مخلوقات می نگرد و در میان آنها به پرندگان گوناگون و رنگارنگ می پردازد و واقعیت های شگفت موجود در آنها را با فصاحت و بلاغت علوی بیان می فرماید مانند:

الف- كونها بعد اذ لم تكن فی عجائب صور ظاهره و ركبها فی حقاق مفاصل محتجبه.

توجه به واقعیت نظم و قانون در پرندگان

ب- و نسقها علی اختلافها فی الاصابیغ بلطیف قدرته و دقیق صنعته

(خداوند بزرگ با حكمت و لطافت قدرت و دقت صنعتش با رنگ های مختلف آن ها را با زیبائی شگفتی رنگ آمیزی نمود)

با توجه به این قسمت از كلمات نورانی امام، واقعیت های زیر مورد توجه قرار می گیرد كه فرمود:

«پرندگان را در صورت های شگفت آفرید و اندام و استخوان بندی آنها را در بهترین نظم و ترتیب قرار داده و در لباس زیبای پرهای رنگارنگ پوشانید»

الف- اثبات نظم و اعتدال در آفرینش پرندگان

ب- اثبات نظم عمومی در كیفیت آفرینش اندام و زیبائی های پرندگان

ج- اثبات نظم دائمی در توالد و تناسل پرندگان

و با توجه به رنگ آمیزی پرهای مرغان رنگارنگ و زیبا واقعیت قانون را مشاهده می كنیم:

الف- اثبات وجود قوانین حكیمانه ی الهی

ب- اثبات قوانین عمومی در رابطه با عموم پرندگان

[صفحه 92]

ج- اثبات قوانین عمومی و دائمی و پایدار در تداوم زندگی پرندگان

و با توجه به اینكه هر مرغی رنگ مخصوصی بخود ر دارد و در نوع خوداز ویژگی های خاصی برخوردار است واقعیت هماهنگی و هدفداری و هدایت را با ویژگی « عمومی» و «دائمی» می توانیم مورد شناسائی قرار دهیم.

در رابطه با آفرینش طاووس نیز واقعیت های یاد شده را مورد توجه قرار می دهد و می فرماید:

و من اعجبها خلقا الطاووس الذی اقامه فی احكم تعدیل و نضد الواند فی احسن تنضید.

(یكی از شگفت انگیزترین پرندگان طاوس است كه خداوند آن را در موزون ترین شكل و با اعتدال و زیبائی خاصی آفرید و با رنگهای مختلف به عالیترین صورت آن را رنگ آمیزی نمود)

می بینیم كه امام (ع) در خلقت طاووس واقعیت نظم و قانون و هماهنگی و هدایت و هدفداری را با ویژگی عمومی بودن و دائمی شدن، مطرح فرموده است.

و همینطور در رابطه با انسان و زیبائی های آفرینش

و خلقت آسمان و زمین

و انواع موجودات

و موجودات بسیار ریز طبیعت

و مورچه و ملخ و كره ی زمین و و و...

همه جا ابتداء یك پدیده را انتخاب و سپس بهمه ی جوانب شگفت آن توجه می فرماید و واقعیت های موجود در آن را استخراج و مورد بررسی قرار می دهد.

ما هم می توانیم با استفاده از این روش ژرف نگری امام (ع) در

[صفحه 93]

هر چیزی

و در دل هر ذره ای

و درون هر پدیده ای

اینگونه به تحقیق و كاوش و مطالعه بپردازیم و واقعیت های موجود در آنها را شناسائی نمائیم.


صفحه 89، 90، 91، 92، 93.